9 słodkich prawd i mitów

Jest w czekoladzie, lodach, ketchupie i napojach gazowanych : CUKIER - osładza nam życie ;). Jednakże jego zła reputacja wysuwa się zawsze na plan pierwszy. Cukier obwiniany jest o powodowanie nadwagi oraz wielu poważnych schorzeń. Ale czy naprawdę jest takim złoczyńcą? W naszym artykule przedstawiamy 9 cukrowych mądrości.

Prawda czy mit?

1. Cukier powoduje choroby i otyłość.

Cukier jest wszędzie - i sam w sobie nie jest wcale takim złem. Jego nadmierna konsumpcja jednak sprawia, że może stać się przyczyną poważnych problemów. Specjaliści od żywienia zalecają dzienne spożycie cukru na poziomie nie wyższym niż 25 gramów gdy tymczasem my czterokrotnie przekraczamy tą ilość. Tak! Średnio zjadamy dziennie 100 gramów cukru pod różną postacią! Do tego dochodzi wysoka konsumpcja innego cukru- skrobi. Te chrupiące bułeczki, makarony ... Tak duża zawartość cukru w diecie powoduje jego wysokie stężenie w naszej krwi. W rezultacie nadmiar cukru zostaje przetworzony w tłuszcz i jest magazynowany w pęczniejących komórkach tłuszczowych. Konsekwencją jest nadwaga, choroby wątroby, insulinooporność lub cukrzyca. Cukier wzmaga stany zapalne w organizmie. Zbyt duża ilość cukru w jelicie zaburza równowagę naturalnej flory jelitowej. Ponieważ szkodliwe bakterie jelitowe żywią się właśnie cukrami więc to one uzyskują przewagę w przewodzie pokarmowym, a przemiana materi zmierza w kierunku procesów gnilnych i fermentacyjnych co prowadzi do wzdęć, zaparć i biegunki. Podobnie długotrwałe, wysokie spożycie cukrów sprzyja rozwojowi pasożytów i grzybów, zwłaszcza grzybów drożdżowych z rodziny Candida które kolonizują dolny odcinek układu pokarmowego. W następstwie cierpimy nie tylko na dolegliwości gastryczne ale także na choroby układu krążenia, wchłaniania, zaburzenia snu, ogólny brak koncentracji a nawet depresję. To wszystko związane jest z nadmiernym spożyciem cukru. Jest on również głównym sprawcą próchnicy zębów. A więc szkodliwość cukru to prawda – żaden mit!

2. Brązowy cukier jest zdrowszy od białego.

Nie prawda! 100 gramów cukru daje 400 kalorii - bez względu na to, czy kryształki są brązowe czy białe. Nawet niewielka ilość minerałów w brązowym cukrze nie czyni go zdrowszym. Istnieje tylko jedna zauważalna różnica - w smaku. Cukier brązowy ma lekko karmelowy smak. To wynik procesu produkcyjnego. Oba rodzaje cukru uzyskuje się z trzciny cukrowej lub buraków cukrowych. Roślina jest gotowana, prasowana i poddawana obróbce termicznej. W rezultacie otrzymujemy słodki, brązowy syrop, który krystalizuje w brązowy cukier surowy i płynną melasę, produkt uboczny cukru. Biały cukier w procesie oczyszczania (rafinacji) jest oddzielany od melasy, aż do momentu, gdy stanie się biały. Cukier brązowy jest zatem produktem pośrednim.

3. Cukier cukrowi równy…

Dekstroza, fruktoza, laktoza. Istnieje wiele różnych rodzajów cukru. Smakują jednakże inaczej słodko. Ale mają jedną wspólną cechę: wysoką kaloryczność czterech kalorii na gram. A więc jeśli chodzi o kaloryczność śmiało możemy potwierdzić, że cukier cukrowi równy.

4. Cukier uzależnia!

Zgadza się. Cukier powoduje uwalnianie do mózgu pewnych substancji neuroprzekaźnikowych, które zapewniają dobre samopoczucie. W konsekwencji tego procesu brak spożycia cukru wywołuje w naszym organizmie szereg reakcji psychofizycznych prowadzących do silnego dążenia zaspokojenia apetytu na "coś słodkiego" co w skrajnych przypadkach przypomina zachowania podobne do uzależnienia. Nasz organizm reaguje na odstawienie cukru m. in. bólem głowy i drażliwością. Wynika to z szybkich wahań poziomu cukru we krwi. Cukier ze spożytego pokarmu podnosi poziom cukru we krwi – glukozy, która dla naszego organizmu jest niczym paliwo w silniku – jest surowcem energetycznym choć nie jedynym i nie najwydajniejszym to bardzo szybko działającym. Opierając naszą dietę w większości na cukrach doprowadzamy do bardzo chwiejnej gospodarki energetycznej i balansujemy między wspaniałym humorem zaraz po spożyciu „cukrowego posiłku” a wilczym głodem niedługo po nim. Amplituda tych wahań jest z czasem coraz większa i w konsekwencji jemu coraz więcej. Cukier uzależnia – to prawda!

5. Cukier można zidentyfikować na podstawie wykazu składników produktu.

Mit! Niestety, jeśli nie jesteś dietetykiem, nie zawsze możesz polegać na liście składników. Cukier jest ukryty za wieloma terminami, które niekoniecznie są nam znane. Oprócz sacharozy (nasz cukier stołowy), cukier kryje się pod pojęciem dekstroza, rafinoza, glukoza, syrop fruktozowy, syrop glukozowy, syrop skrobiowy, syrop karmelowy, laktoza, maltoza lub ekstrakt słodowy, dekstryna, maltodekstryna, dekstryna pszenna, słodka serwatka w proszku, słód jęczmienny lub ekstrakt słodowy jęczmienia. Same w sobie te substancje nie są problemem jednak spożywane w dużych ilościach stają się niebezpieczne. W przemyśle spożywczym cukier pełni rolę, konserwantu, stabilizatora, wzmacniacza smaku etc. Występuje pod wieloma nazwami które nie kojarzą nam się z cukrem. Producenci starają się zamaskować duże ilości cukru w swoich produktach stosując nieznane nam nazwy techniczne i półprodukty w wykazie składników. Pamiętaj im produkty używane do przyrządzenia twojego posiłku są mniej przetworzone tym większą masz pewność ile naprawdę spożywasz cukru. Natura nie kłamie. Nie uchronisz się przed spożyciem nadmiernej ilości cukru polegając wyłącznie na szukaniu w składzie żywności słowa cukier!

6. Żywność bezcukrowa nie zawiera cukru.

Niestety, słowa: “bezcukrowy" , „sugar free”, „bez cukru”, niekoniecznie wskazują rzeczywistą zawartość cukru w produkcie czyli nie zawsze są bez cukru. Produkt „Bezcukrowy” oznacza często, że nie zawiera sacharozy, czyli naszego powszechnego cukru domowego. Zamiast tego słodzi się go na przykład glukozą, fruktozą lub innym substytutem cukru. A więc jest to mit.

7. Miód jest lepszy od cukru.

To prawda! Podobnie jak cukier, miód składa się z glukozy i fruktozy, ale ma nieco mniej kalorii. W przeciwieństwie do normalnego cukru domowego, złoty nektar pszczeli zawiera wiele minerałów, witamin i aminokwasów. Podnosi również poziom cukru we krwi wolniej niż zwykły cukier -  to pomaga w walce z ewentualną reakcją odstawienia lub uzależnienia tj. „wilczym głodem”. Ale to też cukier i nie przesadzaj z nim!

8. Fruktoza - cukier nie tuczy.

Owszem owoce są zdrowe, ale cukier to cukier. A to, że cukier owocowy - fruktoza nie przyczynia się do nadwagi jest mitem. Dlatego należy cieszyć się bardzo słodkimi owocami ale z umiarem. Bez wyrzutów sumienia można jeść na przykład jagody i papaje. Należy natomiast uważać na banany, mandarynki, daktyle, winogrona oraz czereśnie a zwłaszcza na ich suszone wersje czy wykonane z nich soki! Zawierają one w 100 gramach wielokrotnie więcej cukru niż świeże owoce! Gdy o tym zapomnisz zaczniesz kupować większe rozmiary ubrań! Jeśli to zauważysz i będzie ci to przeszkadzać to przeczytaj ten punkt jeszcze raz i przyjrzyj się swojej diecie.

9. Cukrowe alternatywy są zdrowsze.

To w zasadzie prawda. Np.: syrop klonowy, syrop z agawy lub syrop daktylowy zawierają wprawdzie dużą ilość fruktozy, ale punktuje się je zawartością minerałów i nieco mniejszą zawartością kalorii niż cukier domowy. Bardzo dobrą alternatywą jest natomiast cukier brzozowy lub ksylitol. Ksylitol był kiedyś również produkowany z brzozy jednak obecnie na skalę przemysłową pozyskuje się go z drewna bukowego lub z resztek kolb kukurydzy i ma prawie taką samą siłę słodzącą jak zwykły cukier domowy - ale tylko około połowę jego kalorii. Inny cukier, erytrytol, jest szczególnie przyjazny dla figury. Erytrytol wygląda jak zwykły cukier domowy i ma około 75 procent jego mocy słodzącej. Jest dobrze tolerowany i nie jest metabolizowany w naszym organizmie lecz jest wydalany w niezmienionej formie. Erytrytol nie ma zatem wpływu na poziom cukru we krwi, dlatego jest odpowiedni dla diabetyków. Na skalę przemysłową wytwarza się go z gliceryny przy pomocy specjalnego gatunku drożdży. Stewia ma również wiele zalet. W swojej ojczystej Ameryce Południowej od wieków używana jest jako słodzik. Wadą niestety jest jej smak, który nie każdy potrafi zaakceptować.

Kategorie
Archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl